Interviews

Van digitalisering naar automatisatie: meer dan enkel een ERP-pakket

Digitalisering is niet meer weg te denken uit de werking van een modern installatiebedrijf. Specialist ter zake 4PS Belgium pleit voor een doorgedreven versie van digitalisering, die een stuk verder gaat dan enkel en alleen een ERP-pakket. Met een open platform, waar het ERP- pakket 4PS Construct deel van uitmaakt, mikt 4PS op een efficiënt gebruik van data. Daarbij maakt 4PS Belgium als Gold Partner van Microsoft handig gebruik van de innovatieve mogelijkheden die het platform van Microsoft te bieden hebben.

 

4PS is een van oorsprong Nederlands bedrijf met een ruime ervaring op de markt van ERP-pakketten. Mathieu De Glas, Managing Director bij 4PS Belgium: “Toen het bedrijf twintig jaar geleden van start ging, bestonden er nog geen pakketten die specifiek op de bouwsector gericht waren. Een bouwbedrijf moest een pakket op maat laten maken, of gebruik maken van een standaard ERP-pakket. En die waren toen hoofdzakelijk gericht op distributieprocessen, terwijl een bouwbedrijf eerder projectmatig te werk gaat. 4PS bood een oplossing.”

In die twintig jaar is er veel veranderd. De trein van de digitalisering rijdt op kruissnelheid, en nu ook doorheen de bouwsector. Anno 2021 zijn mobiele toepassingen en cloudoplossingen geen overbodige luxe. “Steeds meer bouw- en installatiebedrijven investeren in digitalisering, omdat het ook echt resultaten oplevert. Bedrijven kunnen hun projecten beter bewaken, real time communiceren en proactief ingrijpen”, aldus Mathieu.

Voortdurende verbeteringen

Met Microsoft Dynamics 365 4PS Construct biedt 4PS een tool die de end-to-end bedrijfsprocessen van een bouw- of installatiebedrijf ondersteunt. De hoofdwerking van de tool is het verbinden van de processen en het centraliseren van data; slechts eenmaal invoeren en een versie van de waarheid. 4PS Construct is een verhaal dat nooit eindigt. “Een team van 300 man werkt dagelijks aan evoluties en verbeteringen”, zegt Mathieu. Met 4PS Construct maken bedrijven hun offerte aan de hand van automatische calculatietools, en genereert het systeem ook meteen een plan van uitvoering én zorgt het bovendien voor het inplannen van materiaal en medewerkers. Mathieu: “Op de werf moeten er geen werfbonnen meer uitgewisseld worden. Het systeem registreert het verbruik van materialen en de werkuren, wat de foutenlast vermindert en de communicatie eenvoudiger maakt.”

Ook de nazorg mag niet vergeten worden. “Installatiebedrijven worden steeds meer servicebedrijven, denk maar aan onderhoudscontracten. De software kan automatisch meldingen sturen naar de klant wanneer het tijd is voor een onderhoud.” 4PS zet daarnaast ook sterk in op een efficiënte mobiele werking. “In ons aanbod hebben we verschillende mogelijkheden, waaronder standaard geïntegreerde apps die bijvoorbeeld offline beschikbaar zijn.
Daarnaast is het ook mogelijk om kleinere – eventueel op maat gemaakte – Power Apps aan te bieden. Deze zijn op specifieke enkelvoudige taken gericht en dus eenvoudig in gebruik”, vertelt Mathieu.

Microsoft Power Platform

De technologie staat niet stil, en 4PS evenmin. De jongste jaren werkt de firma, als Gold Partner van Microsoft, hard aan de evolutie van een puur ERP-pakket naar een platformoplossing: een ecosysteem waar de ERP-oplossing
deel van uitmaakt. Dat ecosysteem wordt mee vormgegeven door enerzijds Microsoft 365, dat allerlei productiviteitsoplossingen omvat die bijdragen aan het centraliseren van data en die samenwerking tussen medewerkers vergemakkelijken. En anderzijds het Microsoft Power Platform. Dit platform bestaat uit verschillende toepassingen die toelaten om de data, die 4PS Construct genereert, op een nuttige manier in te zetten. Mathieu: “Wat betekenen die data? Door de data als benchmark te gebruiken kan het bedrijf ze tegenover bepaalde key performance indicators (KPIs) plaatsen en zo de werking verbeteren. Het gaat immers niet enkel om registratie, maar ook om optimalisatie.”

Zo is er bijvoorbeeld Power Automate, die het mogelijk maakt om workflows te automatiseren. “In het automatiseren van routinewerk zit de grootste return voor installatiebedrijven vandaag de dag. Als je erin slaagt om honderd werknemers op een werkweek van 40 uur twee uur efficiënter te laten werken, kan je tot 320.000 euro per jaar besparen”, vertelt Mathieu. “Op die manier zorgt Power Platform niet enkel voor het centraliseren van data, maar ook voor meer automatisatie.”

Het eindpunt op vlak van digitalisering is volgens Mathieu nog lang niet bereikt. “In de financiële sector is automatisering al lang geen taboe meer: denk maar aan OCR-technologie die facturen automatisch herkent en
inboekt. In de bouwsector kan er nog veel geautomatiseerd worden, en daar zullen evoluties inzake BIM, ketenintegratie en robotisering een belangrijke rol in spelen”, voorspelt de Managing Director.

Dit interview is geplaatst in het magazine Installatie & Bouw, editie 3 2021. Tekst | Filip Van der Elst